Tips för att motverka rygg- och nackvärk

Det är inte bara målarpytsen som följer målaren vart den än går, tyvärr gör ofta rygg- och nackvärk det också. I det här inlägget tänkte vi komma med lite tips gällande hur man kan motverka och förhindra rygg- och nackvärk.

  1. Rör på dig! Visst är det så att målare rör på sig som det är. Problemet är att det ofta är statiska rörelser som överbelastar specifika muskelgrupper. Därför är det viktigt att röra sig på andra sätt också. Cardio är en bra alternativ träning. ”Cardio” betyder hjärta på grekiska och det är precis vad det handlar om. Att få upp pulsen genom att springa till exempel. En annan fördel med cardio är att den typen av träning lägger mycket mindre belastning på ryggmusklerna.

    springa
    Cardio, som attt springa, simma eller cykla, är bra typer av träning.
  2. Sov! Tro det eller ej, sömn är faktiskt en viktig del av läkandet. Din kropp gör det mesta av sitt reparationsarbete under natten när du är avslappnad och sover. Om du upplever kronisk ryggvärk, då är god sömn är lika viktigt som bra medicin.
  3. Stretcha! En klassiker som funkar. Gör det med jämna mellanrum – det syresätter musklerna.
  4. Värme! Lindra smärta genom värme och fukt. Att basta kan vara en idé. Det mjukar upp kroppen. Annars går det bra att applicera värme och gärna fukt på den muskel som gör ont.
  5. Undvik att sitta! Särskilt om du har problem med brosk i ryggraden. Sittande komprimerar diskarna i ryggraden, särskilt eftersom det gör att magen buktar bakåt mot ryggraden. Om du måste sitta kan det vara bra att placera en kudde vid ländryggen. Den kommer att hjälpa till med hållningen och avlastningen.
  6. För att minska svullnad och lindra ryggont till följd av muskelansträngning försök komprimera ryggmusklerna. Komprimera skadade muskler genom att använda en elastisk binda eller ett ryggstöd. Förhoppningsvis kommer det att minska och förhindra en inflammation i musklerna.
  7. Lyft rätt! För att förebygga ryggsmärtor och skador ska du alltid möta objektet du ska lyfta. Böj på knäna, använd magmusklerna och undvika ryck och vridningar när du lyfter.
  8. Lyssna på kroppen! Om du känner att du börjar få ont är det bäst att mota Olle i grind – ta tag i det på en gång. Vila eller uppsök vård så fort som möjligt. Fortsätter du som vanligt brukar skadan oftast bara blir vätte.
  9. In med magen, ut med bröstet! Tänk på hållningen, ryggen ska vara rak, fötterna på golvet och häng inte med huvudet.

Vi hoppas att du med de här tipsen kommer att hålla dig lite friskare helst helt fri från smärta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ett + sexton =